Произведенията в този сайт, както и препратките за тях към други източници са само и единствено за лично ползване, с учебна цел и с цел запазване на произведението. Нищо от публикуваното с активни авторски права не може да се използва с търговски цели!

Етикети

100 личности 1974 2011 2012 2016 Акира Куросава Английският съсед Археология Архитектура Астрономия Ататюрк Аудио приказка Аудио приказки Балкантон Бетховен Биографии Биология Боговете на арената Ботаника Братя Грим Братя Райт Брой 59 Брой 60 Вода за слоновете всички епизоди Генералисимус География Гери Мур Гозби Готвач Д-р Хаус Даниел Дефо Джон Р. Р. Толкин Дизи Гилеспи Документален Документални Драма Духът на времето Дървото на живота Еволюция Ейбрахам Линкълн Екшън Елизабет I Енциклопедия Еротичен Железен рицар Заветът Запознай се с малките Зоология Игра на тронове Изкуство Историк Исторически История Историята на Европа Йосиф Сталин Камерна Кино Книги Комедия Концерт КПСС Криминален Кристофър Толкин Кулинария Кухня Линкълн Литература Личности Майка Тереза Математика Мафия Международен Мистерии Музика Мустафа Кемал Ататюрк Наказанието Наука Нерон Опера Оскар Питърсън Островът на съкровищата Пепеляшка Петър Велики Писател Пловдив Подправки политик Политика Посетители Приказки Приключенски Програма Европа Продължение Първичен код Разгръщащата се Вселена Рецепти Речници Рим Робинзон Крузо Романтичен с01е00 с01е01 с01е02 с01е03 с01е04 с01е05 с01е06 с01e01 с01e02 с01e03 с01e04 с01e11 с02е01 с02е04 с02е05 с02е06 с02е07 с02е08 с02е09 с02e14 с03e01 с03e02 с03e11 с04e01 с07 с07е11 с07е12 с07е13 с07е14 с07е15 с07е16 с07е17 с07е19 с08е01 Седем часа разлика сезон 1 Сезон 2 Селянинът с колелото Сериали Следващите три дни София Спартак СССР Сталин Столичани в повече Стъклен Дом Сутрешен блок Трилър Убий Ирландеца Уинстън Чърчил Устоите на земята Фантастика Фентъзи Фестивал Физика Филип Марлоу Филми Философия Хензел и Гретел хората променили света Чингис Хан Чудесата на Вселената Чърчил Шарл Перо Abraham Lincoln AC/DC Action Adventure all episodes Alphas Angus Young Beneath the Mask BitTorrent Black Ice World Tour Blues Bobby Durham Bombshells Bon Scott Brothers Grimm Chamber Charles Perrault Clark Terry Classical Cliff Williams Collection Comedy Concert Concordia Crime Daniel Defoe Dizzy Gillespie Documentary Drama DVDRip Fall from Grace Falling Fantasy Festival File Sharing FLAK Freddie Hubbard Free Game of Thrones Gary Moore Get the Gringo Glass Home Gods of the arena Gospel Hard rock Hesher History House House M.D. In Memory International Ipolitan Ironclad Jazz Joe Pass José Carreras Kill the Irishman Last Temptation Led Zeppelin Legacy Little Fockers Live at River Plate Lord Snow Lossless Luciano Pavarotti Mel Gibson Morning Glory Movies Moving Forward MP3 Music Mustafa Kemal Atatürk Mystery Opera Oscar Peterson Out of the Chute Paterfamilias Philip Marlowe Plácido Domingo Plovdiv Progress Ray Brown Recession Proof Reckoning Robinson Crusoe Rock Romance Rome s01e00 S01E01 S01E02 S01E03 s01e04 s01e05 s01e06 s01e11 s02e01 s02e04 s02e05 s02e06 s02e07 s02e08 s02e09 s02e14 s03e01 s03e02 s03e11 s04e01 s07 s07e11 s07e12 s07e13 s07e14 s07e15 s07e16 s07e17 s07e19 s08e01 Sci-fi season 1 Season 2 Selianinat s koleloto SOFIA Soul Source Code Spartacus Terra Nova The Bitter End The History of Europe The Kennedys The Next Three Days The Original THREE TENORS Concert The Pillars Of The Earth The Song Remains the Same The Tree of Life Thriller Trance Treasure Island TRON Unfolding Universe V War Water for Elephants Wonders Of The Universe XviD Zeitgeist Zubin Mehta

11.01.2010 г.

Силмарилионът / The Silmarillion



Силмарилионът / The Silmarillion


Език......: български


Оригинален език......: английски


Автор................: Джон Р. Р. Толкин, Кристофър Толкин


Издадена.............: 1977г.


Жанр.................: роман


Страници.............: 195


Формат...............: .PDF


„Силмарилионът“, публикуван едва четири години след смъртта на своя създател, е разказ за Древните дни или Първата епоха на света. Във „Властелинът на пръстените“ бяха описани великите събития от края на Третата епоха, но легендите в настоящата книга идват от най-далечното минало, когато първият Мрачен владетел на име Моргот живеел в Средната земя и Върховните елфи воювали с него, за да си възвърнат Силмарилите.


„Силмарилионът“ обаче не само описва далеч по-древни събития от ония, които срещаме във „Властелинът на пръстените“; той е по-ранната творба — както по замисъл, така и във всички останали отношения. Макар и не под това заглавие, той е съществувал още преди половин век, а в старите записки от 1917 година насам можем да срещнем набързо нахвърляни ранни варианти на главните събития в тази цялостна митология. Но произведението така и не бе публикувано (макар че във „Властелинът на пръстените“ можем да открием известен намек за неговото съдържание) и през целия си дълъг живот баща ми продължи неуморно да работи върху него.


През това време „Силмарилионът“, смятан отначало за обикновено повествование, не претърпя някакви драстични промени; той отдавна се бе превърнал в традиция и основа за по-сетнешни произведения. Ала текстът съвсем не бе окончателно завършен и понякога се променяха дори основни идеи, свързани със същината на описвания в него свят; същевременно легендите биваха преразказвани ту по-нашироко, ту по-кратко и в най-различни стилове. С течение на годините всички тези промени и варианти, както на отделните подробности, така и на общата перспектива, станаха толкова сложни, всепроникващи и многослойни, че създаването на една категорична и окончателна версия изглеждаше неосъществимо. Нещо повече, старите легенди („стари“ не само поради своя произход от древната Първа епоха, но и в мащабите на бащиния ми живот) се превърнаха в носители и хранилища на неговите най-дълбоки размисли. В по-късните му произведения митологията и поезията бяха засенчени от увлечението по теологични и философски въпроси, което често водеше до несъвместимост на стиловете.


След смъртта на баща си трябваше да поема задачата по оформянето на това произведение в удобен за печатане вид. От самото начало ми стана ясно, че всеки опит да представя между кориците на една-единствена книга цялото многообразие на материала — да покажа „Силмарилионът“ като активно развиващо се творческо търсене в течение на повече от половин век — всъщност би довел само до хаос и затрупване на същественото под куп подробности. Поради това се заех да съставя обединения текст, като подбирах и подреждах по начина, който ми се струваше най-подходящ за създаване на една свързана и цялостна история. При този труд срещнах особени затруднения в заключителните глави (след гибелта на Турин Турамбар), тъй като те бяха останали неизменни от дълги години насам и в много отношения влизаха в противоречие с по-развитите идеи от други части на книгата.


Пълна съвместимост (както в самия „Силмарилион“, така и между него и останалите публикувани произведения на баща ми) не бива да бъде търсена и може да се постигне само с цената на тежък и безполезен труд. Нещо повече, баща ми бе замислил „Силмарилионът“ като сбит и впоследствие разширен преразказ на множество най-различни източници (поеми, летописи, предания), оцелял през вековете под формата на епос; реално погледнато, замисълът се развива успоредно със самата книга, тъй като използва за материал значителна част от по-ранната проза и поезия, което до голяма степен го прави преразказ не само на теория, но и на практика. Вероятно на това се дължи променливият ритъм и различната пълнота на отделните части, контрастът (например) между прецизните указания за място и мотиви в легендата за Турин Турамбар и възвишения, но смътен разказ за края на Първата епоха, когато рухнал Тангородрим и Моргот бил низвергнат; прибавям тук някои неравномерности в тона и описанията, отделни неясноти и срещаната тук-там липса на свързаност. Във „Валакуента“ например трябва да предполагаме, че макар преданията да съдържат множество сведения от най-ранните дни на Елдарите във Валинор, те вероятно са преработвани в по-късни епохи; това би обяснило постоянните промени на време и гледна точка, при които божествените сили изглеждат ту близки и пряко действащи в света, ту далечни и изчезнали навсякъде, освен в спомените.


Въпреки заглавието си книгата съдържа не само „Куента Силмарилион“, тоест самия „Силмарилион“, но и четири други по-кратки творби. „Айнулиндале“ и „Валакуента“, които помествам в началото, са пряко свързани със „Силмарилионът“; колкото до прибавените в края „Акалабет“ и „За Всевластните Пръстени“, те са (подчертавам) напълно отделни и независими. Включих ги поради неведнъж изразяваното категорично желание на моя баща и по този начин обхващам цялата история от сътворението на света чрез Музиката на Айнурите до отпътуването на Носителите от Митлондските заливи, което слага края на Третата епоха.






Броят на имената в книгата е огромен, но само една малка част от персонажите (елфи и хора) играят съществена роля в разказа за Първата епоха и всички те могат да бъдат открити в генеалогичните таблици, които съм добавил, заедно с подробната карта. Струва си да отбележа, че огромната източна планинска верига Еред Луин или Еред Линдон (Сините планини) се появява на запад в картата, придружаваща „Властелинът на пръстените“. Публикуваната тук карта има за цел читателят още от пръв поглед да разбере къде са били разположени елфическите кралства след завръщането на Нолдорите в Средната земя. Не съм натоварил книгата с коментари и анотации. В наследството на баща ми се съхранява огромно богатство от непубликувани ръкописи за трите епохи и аз се надявам, че в бъдеще ще се окаже възможно да публикувам една част от тях.






При трудната и понякога отчайваща задача да се подготви за публикация текстът на тази книга неоценима помощ ми оказа Гай Кей, с когото работих през 1974–75 година.





Кристофър Толкин


Книгата може да си свалите чрез статията тук : Download  Силмарилионът / The Silmarillion 






Първия Български Бутон за споделяне

Няма коментари:

Публикуване на коментар